تبلیغات
سر نهیم بر آستان دوست ... - آثار خطرناك مال حرام‏
هر چه آثار معنوى و مثبت و پرفایده در خوردن مال حلال است، ضدّش در مال حرام است.
ترك نماز واجب، ترك نماز شب، قساوت قلب، بى‏میلى به حقایق اصیل، تاریكى دل، سرسختى نشان دادن در مقابل حق، كسالت روح، ظلمت جان، سستى در دین، دست زدن به كارهاى زشت و ناشایست و بسیارى از امور شیطانى به طورى كه قرآن مجید و روایات مى‏گویند، از آثار شوم حرام‏خوارى است.

وَلَمَّا ذَكَرَ صلى الله علیه و آله: الحَریصَ عَلَى الدُّنْیا قالَ: رُبَّ اشْعَثٍ أَغْبَرٍ مُشَرَّدٍ فى الأَسْفارِ مَطْعَمُهُ حرامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرامٌ وَغَذى‏ بِالْحَرامِ، یَرْفَعُ یَدَیْهِ فَیَقُولُ: یا رَبِّ یا رَبِ‏ فَأَنّى‏ یُسْتَجابُ لِذالِكَ‏ «1».
وقتى نبىّ اكرم صلى الله علیه و آله سخن از حریص به دنیا پیش آورد فرمود: چه بسا آشفته، گرد آلوده، خانه به دوش و آواره‏اى از این شهر به آن شهر و از این سفر به آن سفر كه خوراك و لباس و تغذیه‏اش با حرام است و دست به دعا برمى‏دارد و یا رب یا رب مى‏گوید، چگونه این آدمى كه غرق در حرام است دعایش مستجاب شود؟
عَنِ النَّبِىِّ صلى الله علیه و آله أَنَّ لِلّهِ مَلَكاً عَلى‏ بَیْتِ الْمَقْدَسِ یُنادى كُلَّ لَیْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَراماً لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ صَرْفٌ وَلا عَدْلٌ‏ «2».
از نبىّ بزرگ صلى الله علیه و آله نقل شده: خدا را ملكى است بر بیت المقدس هر شب فریاد مى‏كند: هركس حرام بخورد مستحب و واجبى از او پذیرفته نیست!!
وَقالَ صلى الله علیه و آله: مَنِ اشْتَرى‏ ثَوْباً بِعَشَرَةَ دَراهِمَ وَفى ثَمَنِهِ دِرْهَمُ حَرامٍ لَمْ یَقْبَلِ اللّهُ تَعالى صَلاتَهُ مادامَ عَلَیْهِ مِنْهُ شَىْ‏ءٌ «3».
و نیز پیامبر عزیز صلى الله علیه و آله فرمود: كسى كه پیراهنى را به ده درهم بخرد و در آن ده درهم درهمى از حرام باشد، تا وقتى چیزى از آن پیراهن بر اوست خدا نمازش را قبول نمى‏كند.
وَقالَ صلى الله علیه و آله: كُلُّ لَحْمٍ نَبَتَ مِنْ حَرامٍ فَالنَّارُ أَوْلى‏ بِهِ‏ «4».
و نیز آن حضرت فرمود: هر گوشتى از حرام بروید، آتش به او سزاوارتر است.
وَقالَ صلى الله علیه و آله: مَنْ أَصابَ مالًا مِنْ مَأْثَمٍ فَوَصَلَ بِهِ رَحِماً أَوْ تَصَّدَقَ بِهِ أَوْ أَنْفَقَهُ فى سَبیلِ اللّهِ جَمَعَ اللّهُ لَهُ ذلِكَ جَمیعاً ثُمَّ قَذَفَهُ فى النّارِ «5».
و نیز آن رهبر بزرگ فرمود: كسى كه از طریق گناه به مالى برسد و با آن صله رحم كند، یا صدقه بدهد، یا در راه خدا انفاق كند، خداوند همه آن اموال را جمع كند و با صاحبش به آتش جهنّم اندازد.
عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام: إِذَا اكْتَسَبَ الرَّجُلُ مالًا مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّى نُودِىَ لا لَبَّیْكَ وَلا سَعْدَیْكَ وَإِنْ كانَ مِنْ حِلِّهِ نُودِىَ لَبَّیْكَ وَسَعْدَیْكَ‏ «6».
امام صادق علیه السلام فرمود: مرد وقتى از غیر حلال كسب مال كند و با آن به حج برود و تلبیه بگوید، به او گفته مى‏شود: لا لبّیك و لا سعدیك و اگر از مال حلال باشد، لبّیك او را جواب مى‏گوید.
وَعَنْهُ علیه السلام: كَسبُ الْحَرامِ یَبینُ فى الذُّرِیَّةِ «7».
و نیز حضرت صادق علیه السلام فرمود: مال حرام آثارش در نسل آشكار مى‏شود.
مى‏گویند: حجّاج بن یوسف ثقفى كه در پلیدى و خباثت نظیر نداشت به كوفه آمد و آنجا را از طرف عبدالملك مقرّ حكومت خود قرار داد، به او گفتند: در این شهر، افرادى مستجاب الدعوه هستند. گفت: همه آن‏ها را كنار سفره من حاضر كنید، همه را آوردند. به آنان گفت: غذا بخورید، آن‏ها هم از آن سفره خوردند.
سپس به آنان گفت: بروید. چون رفتند، به اطرافیانش گفت: با این غذاى حرامى‏ كه اینان خوردند، مطمئن باشید كه دیگر دعایشان مستجاب نخواهد شد!!
چه نیكوست كه انسان توجّه داشته باشد كه مدّت اقامتش در دنیا بسیار كم است و عمر هم چون برق زودگذر است؛ این عمر كوتاه و زودگذر به این نمى‏ارزد كه انسان براى یك لقمه نان و یك یا دو دست لباس و یك خانه، خودش و اهل و عیالش را به حرام آلوده كند و دست به ربا و رشوه و غصب و دزدى و تجاوز و غارت ببرد، در حالى كه خداى بزرگ روزى انسان را از حلال قرار داده و آدمى را از حرام نهى كرده است تا كى باید گرفتار دام دنیا باشیم و تا چه وقت باید دچار اسارت هوى و هوس بوده و عمر گرانمایه را به بى‏خبرى سپرى كنیم؛ آخر براى این شكم ناقابل و بدن بى‏مقدار، چرا باید آلوده به گناه و تجاوز شویم و شكم و شهوت را به جاى خدا معبود خود گرفته و تمام لحظات خود را در فرمان آن دو تمام كنیم!!
مگر ارزش شكم و قیمت شهوت چه اندازه است، كه آن دو را با خدا عوض كرده و به سعادت ابدى و همیشگى خود ضربه‏هاى غیر قابل جبران وارد كنیم.
كارى نكنیم كه روز توبه دیر شود و وقتى به خود آییم كه یك جو براى ما سود نداشته باشد و التماس كنیم كه خدایا! ما را به دنیا برگردان تا مؤمن شده و عمل صالح بجاى آریم و در جواب ما بگویند: ساكت باش، برگشتنى براى تو نیست، وقت جبران خطاكارى گذشته.
بیایید تا فرصت داریم از عمر پرقیمت خود در راه خدا وبراى خدا استفاده كنیم و این چند صباح محدود را خرج حضرت دوست كرده، با انجام كارهاى خداپسندانه تمام كنیم و به قول فیض كاشانى آن مست جام وحدت:
وقت آن است كه جوینده اسرار شویم‏
 
بگذاریم تن كار و دلِ كار شویم‏
   
روح را پاك برآریم زآلایش تن‏
 
پیش‏تر زان كه اجل آید و مردار شویم‏
عشق را كاش بدانیم كدام است دكان‏
 
تا دو صد جان به كف آریم و خریدار شویم‏
جاى آن دارد اگر صد دل و صد جان بدهیم‏
 
قابل مرحمت یك نظر یار شویم‏
گره دل نگشاید به سر انگشت خرد
 
كار عشق است بیا از پى این كار شویم‏
   
از رسول بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله نقل شده كه نخوردن یك لقمه حرام نزد خداوند، از دو هزار ركعت نماز مستحب بهتر است‏ «8».
امام صادق علیه السلام فرمود: رد كردن یك درهم به صاحبش كه راضى نیست پیش انسان بماند، نزد حق با هفتاد حج قبول شده برابر است.
پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: قومى وارد قیامت مى‏شوند كه حسنات آن‏ها مانند كوه‏هاى تهامه است، ولى آنان را به آتش مى‏برند. عرض كردند: در پرونده آنان نماز هست؟ فرمود: آرى. گفتند: روزه دارند؟ فرمود: آرى؛ حتّى در پرونده خود نماز شب هم دارند، ولى آنچه باعث به آتش رفتن آن‏ها است، این است كه در برخورد به مال دنیا رعایت حلال و حرام خدا را ننمودند «9»!!
و نیز از آن حضرت نقل شده كه فرمودند: از طرف حق به من امر شد كه قوم خود را بترسان، به آنان بگو: داخل مسجد مى‏شوید در حالى كه از بنده‏اى از بندگانم بر گردن شما حقّى است كه با حبس این حق به او ظلم شده، تا زمانى كه در مسجد، در حال نماز در محضر من ایستاده‏اید، من شما را لعنت مى‏كنم.
آرى، این چند روزه محدود دنیا باید با دقّت و مراقبت و بیدارى و محاسبت زندگى كرد تا در پیشگاه حق از صالحین شویم و به فرموده امام صادق علیه السلام: [ثُمَّ مَنْ رَعى‏ عِلْمَهُ عَنِ الْهَوى‏ وَدینَهُ عَنِ الْبِدْعَةِ وَمالَهُ عَنِ الْحَرامِ فَهُوَ مِنْ جُمْلَةِ الصَّالِحینَ‏] سپس هركس علمش را از هوى و دینش را از بدعت و مالش را از حرام حفظ كند پس او از جمله صالحین است.
 
پی نوشت ها:
 
______________________________

(1)- محجّة البیضاء: 3/ 204، كتاب الحلال والحرام باب 1.
(2)- محجّة البیضاء: 3/ 204- 205، كتاب الحلال والحرام باب 1.
(3)- محجّة البیضاء: 3/ 204- 205، كتاب الحلال والحرام باب 1.
(4)- محجّة البیضاء: 3/ 204، كتاب الحلال والحرام باب 1.
(5)- محجّة البیضاء: 3/ 205، كتاب الحلال والحرام باب 1.
(6)- الكافى: 5/ 124، باب المكاسب الحرام، حدیث 3؛ محجّة البیضاء: 3/ 205، كتاب الحلال والحرام باب 1.
(7)- الكافى: 5/ 124، باب المكاسب الحرام، حدیث 4؛ محجّة البیضاء: 3/ 206، كتاب الحلال والحرام باب 1.).
(8)- بحار الأنوار: 90/ 373، باب 24.
(9)- التحصین: 29.
 

سایت erfan.ir



طبقه بندی: عمومی، مقالات،
برچسب ها: مال حرام، آثار خطرناک ماا حرام، مقالات،

تاریخ : چهارشنبه 10 خرداد 1391 | 01:01 ق.ظ | نویسنده : راه فردا | نظرات

  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای